Zapowiada się istne trzęsienie ziemi dla kibiców NBA w Polsce. Po ponad 20 latach najlepsza liga świata może się przenieść z Canal+ do konkurencji. Wszystko przez spory sądowe pomiędzy NBA, a stacjami telewizyjnymi w Stanach Zjednoczonych. Może się okazać, że już za rok NBA League Pass nie będzie w Polsce w ogóle dostępny, a możliwość oglądania NBA będzie tylko w jednej z platform streamingowych. Przyjrzyjmy się faktom, ale też naszym analizom i przypuszczeniom, bo wiele wskazuje na to, że dojdzie do sporych zmian dla kibiców w Polsce.


Fakty na początek

  • Od ponad 20 lat prawa telewizyjne do NBA w Polsce ma Canal+.
  • Kibice NBA w Polsce oglądają najlepszą ligę świata w C+ lub przez platformę streamingową Canal+ online.
  • Wielu kibiców w Polsce korzysta z dedykowanej platformy tylko do meczów NBA, a więc NBA League Passa.
  • Od sezonu 2024/25 wszystko może się zmienić!

Sytuacja w USA zmienia wszystko

  • W ostatnich latach transmisje meczów NBA w Stanach Zjednoczonych należały do TNT (Warner Bros. Discovery), ESPN i ogólnokrajowej ABC (obie stacje należą do Walt Disney Company).
  • NBA podpisała jednak nową umowę z Amazon Prime Video oraz Disneyem (właścicielami ESPN i ABC) o wartości 80 miliardów dolarów za 11 lat!
  • W nowej umowie zabrakło miejsca dla TNT (Warner Bros. Discovery), a to oznacza, że program Inside NBA z Charlesem Barkleyem, Shaqiem i Kennym Smithem zakończyłby nadawanie.
  • Warto też podkreślić, że w lipcu, podczas ogłaszania nowej umowy z Amazonem na globalne prawa (66 meczów w sezonie do końca rozgrywek 2035/46) podkreślono, że w ten pakiet nie wchodzi Polska oraz kilka innych krajów.

TNT poszło do sądu

  • W ostatnich miesiącach trwał spór sądowy. Warner Bros. Discovery, które jest właścicielem TNT, wyrównało ofertę Amazona i zaskarżył decyzję NBA powołując się na zapisy w poprzedniej umowie.
  • NBA i Warner Bros. Discovery doszły do porozumienia. Dzięki niemu np. program Inside NBA będzie emitowany w ESPN. Jest też szereg mniej ważnych z naszego punktu widzenia zapisów. Jeden jest jednak kluczowy!
  • Warner Bros. Discovery uzyskało prawa do transmisji meczów NBA w krajach nordyckich (Dania, Finlandia, Norwegia, Szwecja), w Polsce oraz Ameryce Łacińskiej (z wyjątkiem Brazylii i Meksyku) na kolejne 11 lat. Według zapowiedzi transmisje mają obejmować „szeroki zasięg” oraz „komentarz w lokalnym języku”.

Co to oznacza dla kibiców NBA w Polsce?

Od sezonu 2025/26 prawa do NBA w Polsce na kolejne 11 lat będzie miało Warner Bros. Discovery, a więc właściciel TVN, Eurosportu, HBO i platformy streamingowej MAX. Już w te wakacje mieliśmy okazję sprawdzić jak transmitowane były Igrzyska Olimpijskie, w tym oczywiście droga Amerykanów po złoto w koszykówce.

Warner Bros. Discovery zależy na wzmocnieniu oferty platformy MAX, stąd obecnie możliwość oglądania tam nie tylko HBO, ale też programów TVN czy Eurosportu.

Wielu kibiców w Polsce mogłoby wzruszyć ramionami i stwierdzić „i tak kupię League Passa„, ale to może się okazać niemożliwe. Taki manewr zastosowało już NHL we współpracy z Viaplay. Na stronie NHL nie można będąc w Polsce kupić ich League Passa. Trzeba skorzystać z opcji połączonej z Viaplay. Warner Bros. Discovery zapowiada

Tak samo może być w przypadku platformy MAX. Warner Bros. Discovery może chcieć wzmocnić ofertę i w ten sposób zyskać nowych abonentów.

Istnieje też scenariusz, w którym wszystko zostaje po staremu i Canal+ kupuje sublicencję od Warner Bros. Discovery. Warto jednak zauważyć, że Canal+ straci NBA na całym świecie, a we Francji prawa przejmie Amazon Prime. Dziś trudno sobie wyobrazić scenariusz, w którym to polski Canal+ nabywa prawa do meczów NBA (może do części?). Mało też prawdopodobne, aby Warner Bros. Discovery chętnie oddało „content„, który pomoże zwiększyć liczbę abonentów platformie MAX (zwłaszcza przy opcji geoblokady League Passa).

Wszystko więc wskazuje na to, że po ponad 20 latach NBA przestanie być transmitowana w Canal+. A najprawdopodobniej przyjdzie nam oglądać mecze poprzez platformę MAX, a nie za pośrednictwem League Passa. Ale to od sezonu 2025/26. Do końca czerwca wszystko zostaje po staremu.


Wspieraj PROBASKET

  • Robiąc zakupy wybierz oficjalny sklep adidas.pl
  • Albo sprawdź ofertę oficjalnego sklep Nike
  • Zarejestruj się i znajdź świetne promocje w sklepie Lounge by Zalando
  • Planujesz zakup NBA League Pass? Wybierz nasz link
  • Zobacz czy oficjalny sklep New Balance nie będzie miał dla Ciebie dobrej oferty
  • Jadąc na wakacje sprawdź ofertę polskich linii lotniczych LOT
  • Lub znajdź hotel za połowę ceny dzięki wyszukiwarce Triverna




  • Poprzedni artykułNBA: Los Angeles Lakers uhonorują swojego byłego trenera
    Michał Pacuda
    Założył PROBASKET w 2001 roku. Pisał o koszykówce w Dzienniku Metro i Onet.pl. Od 12 roku życia trenował kosza. Studiował w USA, gdzie grał z drużyną Junior College'u w mistrzostwach Stanów Zjednoczonych. Po powrocie do Polski przez cztery lata był trenerem na poziomie kadetów i juniorów. Skomentował ponad 100 meczów NBA i WNBA w Orange sport i Canal+ Sport oraz Igrzyska Olimpijskie w nSport HD. W latach 2013-2016 pełnił rolę rzecznika prasowego reprezentacji Polski koszykarzy. Był z kadrą na dwóch EuroBasketach - współtworzył projekt Kosz Kadra. Przez sześć lat w Polskiej Lidze Koszykówki wdrażał strategię komunikacji (WWW, video i Social Media). Jest specjalistą w dziedzinie Public Relations oraz Marketingu w sporcie. Obecnie prowadzi polskie biuro prasowe Jeremiego Sochana oraz odpowiada za kwestie marketingowe Sochana na Polskę.
    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments