James Harden przeciwko Hawks zdobył 60 punktów i mógł rozegrać najlepszy mecz w historii. Nie chodzi o pobicie rekordu 100 punktów Wilta Chamberlaina, ale o skuteczność i zaawansowane wskaźniki statystyczne.
James Harden wspomniane 60 punktów zdobył w zaledwie trzy kwarty. W czwartej nie grał, bo nie było takiej potrzeby. Jego statystyki i skuteczność były jednak tego dnia tak imponujące i wyjątkowe, że gdyby grał dłużej, to mógłby rozegrać najlepszy mecz w historii. W materiale video pojawiają się dwie statystyki zaawansowane mówiące o grze Hardena w meczu z 30 listopada: True Shooting Percentage oraz Game Score.
True Shooting percentage to zaawansowana statystyka rzutowa używana po to by objąć w jednej metryce skuteczność wszystkich rzutów danego zawodnika, niezależnie czy rzuca więcej za 2, za 3, czy ma niewiele rzutów wolnych czy bardzo dużo. Najprościej można powiedzieć że TS% daje ogląd na skuteczność danego zawodnika sprowadzając wszystko do efektywności z pojedynczego posiadania.
Wzór na TS% to:
Punkty / (2* oddane rzuty z gry + 0.88* oddane rzuty wolne)
Nominalne 100% prawdziwej skuteczności zawodnik osiąga gdy średnio z posiadania zakończonego jego akcją rzutową zdobywa 2 punkty. Czyli 1/1 za 2 to 100% True Shooting (bo to 2 punkty z posiadania). 100% TS da też 2/3 za 3, bo to 6 punktów z 3 posiadań. Oczywiście w skrajnych przypadkach pojedynczych meczów da się zrobić ponad 100% skuteczności True Shooting.
Co do rzutów wolnych – przelicznik 0.88 mówi nam że nominalne 100%TS osiągnięte zostanie ze skuteczności 88% rzutów wolnych (zakładając brak innych rzutów). Dzieje się tak dlatego że tylko 88 na 100 wszystkich rzutów wolnych związane jest z osobnym posiadaniem (akcje 2+1, rzuty po faulach technicznych to to samo posiadanie co inna akcja rzutowa z gry). 88% True Shooting Hardena w meczu zakończonym na 60 punktach po trzech kwartach robi wrażenie.
Drugim wskaźnikiem przewijającym się w materiale w kontekście tego konkretnego występu Hardena jest Game Score – jeden z kilkunastu najwyższych od kiedy liczone są wszystkie statystyki (bloki i przechwyty nie były notowane od początku NBA). Game Score został wymyślony przez Johna Hollingera i ma podobne zastosowanie jak wskaźnik eval/evaluation. Jest sumą wszystkich pozytywnych rzeczy które pojawiają się w statystykach, pomniejszoną o te negatywne (straty, niecelne rzuty), ale w przeciwieństwie do wskaźnika evaluation, każda poszczególna kolumna ma swoją wagę (mnożnik).
Całą historię tego spotkania i statystyk Hardena z wspomnianego meczu, a także kilka innych ciekawostek pokazujących jak zmienia NBA zmienia się z dekady na dekadę znajdziecie w tym video:
NBA: Ile potrwa przerwa Doncicia?