Widowisko, emocje i atrakcje dla kibiców – taki był Turniej Finałowy Pucharu Polski, który od 15 do 18 lutego 2018 r. został rozegrany w Arenie Ursynów w Warszawie. W opisanym poniżej „Case Study” zdradzam kulisy organizacji i pokazuję ile elementów trzeba ze sobą złożyć, aby w przypadku takiego wydarzenia wszystko zagrało. Pokazuję też na co trzeba się przygotować organizując tak dużą imprezę – błędy i problemy pojawiają się zawsze, ważne jak je rozwiążemy i jak szybko zareagujemy.


Pierwsza wersja „Case Study Pucharu Polski 2018” powstała zaraz po turnieju na stronie plk.pl. Razem z Wojtkiem Kłosem opisaliśmy wszystkie elementy układanki. Unikaliśmy jednak ocen i wniosków. Poniższy tekst jest rozbudowany o moje spostrzeżenia.

O tym dlaczego Puchar Polski koszykarzy to czterodniowa impreza z udziałem ośmiu drużyn napisałem przy okazji punktu 7. Krüger&Matz Konkurs Wsadów – nie chciałem tak znacząco zmieniać tekstu, który powstał wcześniej. Znalazło się tam dokładne wyjaśnienie dlaczego doszło do zmian w systemie rozgrywek i przypomnienie kilku faktów.

Kim jestem i dlaczego na PROBASKET pojawił się taki artykuł? To specjalna kategoria o Public Relations i Marketingu oraz pracy i prawie w sporcie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Case Study – Kulisy Pucharu Polski 2018

1. Sponsorzy i Partnerzy

Sponsorem była firma forBET Zakłady Bukmacherskie. Firma forBET wcześniej była już partnerem meczu o Superpuchar Polski, w którym Anwil Włocławek pokonał mistrzów Polski, Stelmet Eneę BC Zielona Góra. Postanowiła rozszerzyć swoje działania marketingowe i czynnie wspierała czterodniowy turniej o Puchar Polski. więcej informacji

Partnerem Pucharu Polski był Totalizator Sportowy, który promował swoją marką LOTTO. Marka LOTTO nie od dziś jest związana z koszykówką. Jej właściciel, Totalizator Sportowy, jest Partnerem Głównym Polskiej Ligi Koszykówki, organizatora rozgrywek Energa Basket Ligi. Współpracował już z EBL również podczas ubiegłorocznego Turnieju Finałowego Pucharu Polski. Totalizator Sportowy od ponad 60 lat działa nieprzerwanie na rodzimym rynku loteryjnym. Spółka jest jednym z najważniejszych filarów finansowania polskiego sportu i kultury. więcej informacji

Poziom sportowy i organizacyjny został doceniony przez markę Suzuki, która od przyszłego sezonu będzie sponsorem tytularnym Pucharu Polski mężczyzn oraz kobiet. Logo marki Suzuki będzie eksponowane na bardzo wielu polach, w tym m.in. na bandach, telebimie, materiałach konferencyjnych czy na parkiecie w postaci naklejek na boisko. Firma Suzuki Motor Poland została też Sponsorem Oficjalnym Energa Basket Ligi oraz Sponsorem Głównym Reprezentacji Polski Koszykarek i Koszykarzy. WIĘCEJ INFORMACJI

Sponsorem Turnieju Finałowego była również Energa, czyli sponsor tytularny rozgrywek Energa Basket Ligi. Miastem Gospodarzem było miasto stołeczne Warszawa. Partnerem był Hotel Best Western – dzięki temu wszystkie drużyny uczestniczące w turnieju były zakwaterowane w jednym miejscu.

2. Losowanie Pucharu Polski

Do walki o Puchar Polski stanęło osiem drużyn: Anwil Włocławek, MKS Dąbrowa Górnicza, Stelmet Enea BC Zielona Góra, Polski Cukier Toruń, PGE Turów Zgorzelec, Asseco Gdynia, TBV Start Lublin oraz gospodarz – Legia Warszawa. Było to siedem najlepszych zespołów w tabeli Polskiej Ligi Koszykówki na dzień 7 stycznia 2018 r. (godz. 23.59, biorąc pod uwagę w pierwszej kolejności stosunek zwycięstw do liczby rozegranych meczów, a w dalszej kolejności bezpośrednie mecze pomiędzy zainteresowanymi drużynami, różnicę punktów koszowych i większą liczbę zdobytych punktów koszowych) oraz drużyna będąca gospodarzem, czyli Legia. Cztery czołowe drużyny były rozstawione w losowaniu.

Losowanie można obejrzeć poniżej. Zostało przeprowadzone w warszawskim Ratuszu i transmitowane na ligowym Facebooku.

Terminarz i wyniki Turnieju Finałowego Pucharu Polski

czwartek, 15 lutego
Ćwierćfinał 1, godz. 18.00: MKS Dąbrowa GórniczaPGE Turów Zgorzelec 64:67
Ćwierćfinał 2, godz. 20.30: Anwil WłocławekAsseco Gdynia 87:73

piątek, 16 lutego
Ćwierćfinał 3, godz. 18.00: Polski Cukier ToruńTBV Start Lublin 83:71
Ćwierćfinał 4, godz. 20.30: Stelmet Enea BC Zielona GóraLegia Warszawa 109:63

sobota, 17 lutego
Półfinał 1, godz. 14.15: PGE Turów ZgorzelecPolski Cukier Toruń 72:79
godz. 16.15: Krüger&Matz Konkurs Wsadów
Półfinał 2, godz. 17.45: Anwil WłocławekStelmet Enea BC Zielona Góra 77:88

niedziela, 18 lutego
Finał, godz. 17.45: Polski Cukier ToruńStelmet Enea BC Zielona Góra 88:80

Po losowaniu utworzone zostało wydarzenie na Facebooku (LINK), gdzie ponad 1000 osób wyraziło zainteresowanie Pucharem Polski.

3. Bilety

Sprzedaż biletów prowadzona była za pośrednictwem strony Ticketik.pl. W fazie ćwierćfinałów bilety kosztowały 25 zł (ulgowy) i 35 zł (normalny) za jeden dzień meczowy, a w półfinałach i finale 35 zł (ulgowe) i 45 zł (normalne). Dostępne były również karnety (w cenie 90 i 120 zł) oraz specjalne bilety dla klubów kibica.

Turniej Finałowy Pucharu Polski promowany był specjalnym spotem, który udostępniany był na stronie ligi oraz klubów, a także na profilach Energa Basket Ligi na Facebooku i Twitterze.

Przez kolejny miesiąc na ulicach Warszawy można było zobaczyć billboardy promujące Puchar Polski. Zarówno te przygotowane przez Energa Basket Ligę, jak i sponsora turnieju, firmę forBET Zakłady Bukmacherskie.

Współpraca z bukmacherami w zakresie sponsoringu jest o tyle ważna, że zgodnie z ustawą firmy bukmacherskie nie mogą reklamować bezpośrednio swoich usług. Mogą za to informować o fakcie sponsoringu, czyli przedstawiać się jako partner danego wydarzenia.

Organizując więc duże wydarzenie sportowe i nawiązując współpracę z firmą bukmacherską możemy być pewni, że bukmacher zainwestuje dodatkowe środki na promocję siebie przez fakt sponsoringu. Korzystają na tym obie strony. Dla organizatora to dodatkowa promocja.

Przez siedem dni grafiki informacyjne można było zobaczyć w komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje). W ramach współpracy z grupą RASP reklamy oraz obszerne relacje z Pucharu Polski pojawiały się w „Przeglądzie Sportowym” oraz dzienniku „Fakt„.

Na tydzień przed pierwszym meczem uruchomiona została drabinka, tak zwany bracket, gdzie kibice mogli wybierać zwycięzców ćwierćfinałów, półfinałów i finału. Po wytypowaniu mogli podzielić się swoimi przewidywaniami w mediach społecznościowych. Po wybraniu „opublikuj moje wyniki” pojawiało się okienko z gotowym tekstem „Wytypowałem zwycięzcę #PucharEBL #EnergaBasketLiga #PLKPL”. W głosowaniu wzięło udział ponad 1000 kibiców.

4. Kibice

Puchar Polski w Arenie Ursynów cieszył się dużym zainteresowaniem wśród kibiców. Na czwartkowe i piątkowe spotkania sprzedanych zostało około 75 procent biletów. Sobotnie półfinały i Kruger&Matz Konkurs Wsadów oraz niedzielny finał rozegrane zostały przy komplecie publiczności.

Nie zabrakło atrakcji dla kibiców. W kuluarach Areny Ursynów fani mogli znaleźć stoiska sponsorów i partnerów Energa Basket Ligi. Można było dowiedzieć się wszystkiego o najnowszych modelach aut marki Suzuki, zdobyć gadżety na multimedialnym stanowisku firmy Cinkciarz.pl, sprawdzić ofertę SklepKoszykarza.pl i wybrać pierwszą piątkę turnieju, a dzięki firmie Cenega pograć w najnowszą wersję NBA 2k18. Dodatkowo, sponsor Pucharu Polski – firma forBET – przygotował strefę #fanZoneforBET, w której organizował konkursy z nagrodami. Ponadto hostessy pokazywały fanom możliwości zakładów bukmacherskich on-line. Po raz kolejny, dzięki działaniom Fundacji DKMS, można było również zarejestrować się jako potencjalny dawca szpiku. Dzieci mogły spędzić czas w specjalnej strefie przygotowanej przez Basket kids.

W przerwach meczów kibice brali udział w wyjątkowych konkursach. Do wygrania były kosmetyki marki Ziaja (z linii Yego Sensitiv), gry NBA 2k18, gadżety Cinkciarz.pl, upominki od SklepKoszykarza.pl, nagrody od Energi, niespodzianki od m. st. Warszawa oraz książki Artura Packa “Getbetter Jump Program”. Zespół Cheerleaders Wrocław tańczył do układów przygotowanych dzięki współpracy z firmami Suzuki oraz LOTTO.

Organizatorzy przygotowali również specjalny biuletyn z najważniejszymi informacjami na temat Turnieju Finałowego Pucharu Polski, który przekazano kibicom oraz mediom.

W przerwie finałowego spotkania Pucharu Polski kibice w Arenie Ursynów mogli zobaczyć pokaz wsadów w wykonaniu Piotra Grabowskiego. Jego show był transmitowany na Facebooku.

5. Media

Za pośrednictwem biura prasowego Energa Basket Ligi w Accredito prowadzony był proces akredytacyjny dla mediów. Akredytacje przyznano ponad 50 dziennikarzom (prasa, radio, portale internetowe i telewizje) oraz ponad 30 fotografom z największych mediów oraz agencji fotograficznych.

Accredito, które chwaliłem wielokrotnie, ułatwia proces akredytacyjny oraz daje możliwość szybkiej komunikacji z przedstawicielami mediów.

Dzięki Accredito dowiadujemy się więcej o aplikujących na nasze wydarzenie. Widzimy historię składanych wniosków na nasze wydarzenie, widzimy linki do prac. W łatwy sposób generujemy listę osób, które otrzymały akredytację, a potem mamy możliwość szybkiej komunikacji z nimi.

Mam taką zasadę, że przed każdym meczem czy turniejem (tak było też przy okazji reprezentacji Polski, kiedy zajmowałem się Biurem Prasowym Polskiego Związku Koszykówki) wysyłam do dziennikarzy, którzy otrzymali akredytacje na dane wydarzenie, najważniejsze informacje takie jak: gdzie można odebrać akredytacje, o której otwieramy halę, gdzie będzie sala konferencyjna, jakie jest hasło do WIFI, szczegóły na temat ewentualnej ceremonii po meczu itp. Dla mnie bardzo ważne jest też poinformowanie fotografów o zasadach panujących podczas wydarzenia – skąd mogą robić zdjęcia, gdzie jest dla nich miejsce do pracy, kiedy mogą zmieniać strony boiska itd.

Może to się wydać oczywiste, ale jednak nie na wszystkich wydarzeniach sportowych komunikacja z mediami jest tak rozbudowana. Dla mnie podstawą działania było zbudowanie profesjonalnego biura prasowego, a potem jego systematyczne działanie. Biuro Prasowe to temat na oddzielny artykuł, który na pewno wkrótce powstanie.

Dodatkowym atutem wysyłania do dziennikarzy informacji przed, a także w trakcie wydarzenia (jeśli trwa kilka dni) jest to, że zmniejsza się „liczba pytań o to samo”. Przy 10 czy 20 osobach odpowiadanie na maile, smsy i telefony nie jest uciążliwe. Jeśli jednak ponad 50 osób chce się z nami skontaktować, to może to być już uciążliwe. Zwłaszcza, że potrafią napisać wiadomość w mediach społecznościowych, których używam rzadko i specjalnie nie mam tam ustawionych powiadomień.

Kiedy korzystałem z Accredito przy meczach reprezentacji Polski miałem też możliwość szybkiego wysłania informacji na temat np. terminu otwartego treningu dla mediów – godzina, miejsce zbiórki i zasady (przeważnie ostatnie 10-15 minut treningu przed meczami jest otwarte dla mediów). Accredito daje jednak możliwość szybkiego reagowania, kiedy np. ulega zmianie godzina treningu.

Wróćmy już jednak do Pucharu Polski. Dla dziennikarzy przygotowana była specjalna strefa do pracy w trakcie meczów za jednym z koszy (stoliki z krzesłami oraz możliwość podłączenia komputerów do prądu) oraz dostęp do sieci WIFI.

Po każdym ze spotkań w sali konferencyjnej odbywały się konferencje prasowe, które transmitowane były na YouTube Energa Basket Ligi. Transmisje dawały możliwość kibicom, ale także dziennikarzom nieobecnym na meczach, uzyskanie wypowiedzi zawodników i trenerów obu drużyn. Konferencje odbywały się około 15 minut po zakończeniu spotkania. Pierwsi na konferencje (trener i zawodnik) udawali się przedstawiciele drużyny, która nie wygrała. Dziennikarze mogli pić wodę Veroni Active.

Na wszystkich meczach Pucharu Polski obecny był fotograf, którego zdjęcia były do dyspozycji organizatora. Zdjęcia te były bezpłatnie udostępniane klubom oraz mediom. Relacje, galerie zdjęć i najciekawsze wypowiedzi publikowane były na oficjalnej stronie Energa Basket Ligi. Wieczorem, po rozegraniu wszystkich meczów danego dnia, wysyłany był do przedstawicieli mediów newsletter za pośrednictwem Accredito (Energa Basket Liga ma największe Biuro Prasowe w systemie Accredito, które śledzi ponad 1400 przedstawicieli mediów). Znajdowały się tam linki do najważniejszych informacji, a także kilka bezpłatnych zdjęć do wykorzystania przed media.

Według raportu Press Service w mediach ukazało się ponad 800 publikacji na temat Turnieju Finałowego Pucharu Polski. Najwięcej w Internecie – ponad 500. Szacunkowy ekwiwalent to około 3,2 miliona złotych.

Kluby prowadziły swoje kampanie informacyjne, które były udostępniane w kanałach Energa Basket Ligi.

Relacje “na żywo” z każdego dnia turnieju można było przeglądać na stronie PLK.pl

Dzień 0
Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3
Dzień 4

Po każdym meczu na PLK.pl pojawiała się informacja z linkami do najlepszych akcji spotkania, np. LINK

W trakcie jednego ze spotkań w Arenie Ursynów obecna była ekipa telewizji TVN, która dla programu “Dzień Dobry TVN” nagrywała specjalny materiał o Łukaszu Kaznowskim – niepełnosprawnym kibicu, który mimo przeciwności losu czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i sportowym.

6. Transmisje telewizyjne

Czwartkowe i piątkowe spotkania można było bezpłatnie oglądać w internecie na stronach IPLA.TV oraz PolsatSport.pl. Realizacją transmisji przeprowadziła firma Transmisje Live (Emocje.TV). Oglądało je blisko dwukrotnie więcej kibiców niż przed rokiem.

Pierwszy sobotni półfinał oraz Krüger&Matz Konkurs Wsadów transmitowane były w Polsacie Sport Extra. Półfinałowe spotkanie Stelmetu Enei BC Zielona Góra z Anwilem Włocławek oraz wielki finał wygrany przez Polski Cukier Toruń pokazał Polsat Sport.

Mecze komentowali Adam Romański, Rafał Juć oraz Tomasz Jankowski i Marek Łukomski. Reporterem był Łukasz Cegliński. Studio z zaproszonymi gośćmi (m.in. Mariuszem BacikiemArturem Gronkiem i Przemysławem Frasunkiewiczem) prowadził Krzysztof Wanio.

Telewizja Polsat realizowała transmisje w jakości High Definition z wykorzystaniem 11 kamer, w tym specjalnych za tablicami oraz z technologią Super Slow Motion. Ponadto kibice mogli “podsłuchać” sędziów i trenerów oraz zobaczyć wyjątkowe wejścia do szatni. Specjalną oprawę miał także konkurs o miano króla wsadów.

7. Krüger&Matz Konkurs Wsadów

W trakcie Turnieju Finałowego Pucharu Polski po kilku latach przerwy wrócił Konkurs Wsadów, którego sponsorem tytularnym była firma Krüger&Matz. Do rywalizacji w sobotę 17 lutego stanęło sześciu koszykarzy: Kacper Borowski (PGE Turów Zgorzelec), Thomas Davis (Polpharma Starogard Gdański), Karol Gruszecki (Polski Cukier Toruń), Ryan Harrow (Rosa Radom), Chavaughn Lewis (TBV Start Lublin) oraz Filip Put (Asseco Gdynia).

Nie ukrywam, że bardzo mi zależało, aby Konkurs Wsadów wrócił jako stały punkt w trakcie sezonu. Kiedy zniknęły Mecze Gwiazd, a zostały rozbudowane turnieje o Puchar Polski, konkursy wsadów przestały być organizowane.

Pracuję dla Polskiej Ligi Koszykówki od grudnia 2012 roku. W 2013 roku był jeszcze Mecz Gwiazd we Wrocławiu i konkurs wsadów odbył się tam w przerwie meczu. Tak samo było rok później w Czechach.

Od 2015 roku zrezygnowano z Meczów Gwiazd, a postawiono na ośmiodrużynowy turniej o Puchar Polski. Mocno zachęcałem do takiej zmiany ówczesny Zarząd PLK, ponieważ mówiąc dyplomatycznie: w tamtym czasie formuła Meczów Gwiazd się wyczerpała. Nie oznacza to, że nie można do nich kiedyś wrócić. Wtedy jednak za atrakcyjniejsze dla kibiców i korzystniejsze dla ligi było moim zdaniem rozbudowanie turnieju o Puchar Polski. Cztery dni grania basketu, osiem drużyn, świetna okazja do spotkań i rozmów kibiców i przedstawicieli klubów.

Puchar Polski w nowej formule dla ośmiu drużyn rozgrywany był do tej pory w latach:
2015 – Gdynia
2016 – Dąbrowa Górnicza
2017 – Warszawa
2018 – Warszawa

Konkurs Wsadów zadebiutował jednak dopiero w 2018 roku. Nie podejmowałem się go wcześniej z bardzo prostego powodu. W mojej ocenie nie mogłem liczyć na wystarczające wsparcie finansowe i organizacyjne. Wychodziłem z założenia, że jak robić Konkurs Wsadów, to trzeba znaleźć na to czas między meczami, a nie w przerwie. Że trzeba zapewnić transmisję telewizyjną. Że uczestnikami powinni być najlepsi ligowi „dunkerzy”, a nie tylko ci, którzy przyjechali ze swoimi drużynami na turniej. No i nagroda główna musi wzbudzać, nazwijmy to: „akceptację”. To znaczy, że nie może być zbyt niska.

Organizacja Konkursu Wsadów wymaga dodatkowych środków finansowych – transport, hotel, logistyka. W takich sytuacjach trzeba też liczyć na współpracę z klubami i ich dobrą wolę, bo przecież w przeszłości zdarzały się przy okazji Meczów Gwiazd nagłe kontuzje.

Dlatego udział w Konkursie Wsadów wzięli udział zawodnicy, którzy chcieli, którym zależało, a nie zostali do tego „przekonani”. Nie było chyba nigdy tajemnicą, że pierwszym zawodnikiem, który został zaproszony do Konkursu Wsadów był Ivan Almeida. Zawodnik Anwilu Włocławek jednak odmówił i z mojego punktu widzenia, to też było w porządku. Powiedział, że nie chce i nie ma tematu. Nikt go nie zmuszał, nie przekonywał, a dzięki temu udział mogli wziąć zawodnicy, którym na tym występie bardzo zależało.

Uczestników Energa Basket Liga ogłosiła w dwóch etapach, przygotowując specjalne materiały wideo. Polpharma Starogard Gdański przygotowała dla swojego przedstawiciela – Thomasa Davisa – specjalny strój, w którym wystąpił podczas konkursu.

Najlepszy okazał się Ryan Harrow, który mógł dzięki temu cieszyć się ze sprzętu marki Krüger&Matz o wartości 10 tysięcy złotych oraz wyjątkowej statuetki. Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali tablety marki Krüger&Matz.

Wyniki:

Runda kwalifikacyjna:

Filip Put (Asseco Gdynia): 30 + 11 = 41
Thomas Davis (Polpharma Starogard Gdański): 26 + 10 = 36
Karol Gruszecki (Polski Cukier Toruń): 32 + 31 = 63
Ryan Harrow (Rosa Radom): 35 + 34 = 69
Kacper Borowski (PGE Turów Zgorzelec): 30 + 31 = 61
Chavaughn Lewis (TBV Start Lublin): 35 + 30 = 65

Runda finałowa:

Gruszecki: 30 + 34 = 64
Lewis: 36 + 40 = 76
Harrow: 39 + 37 = 76

Dogrywka:

Lewis: 37
Harrow: 40

Podczas Pucharu Polski w 2019 roku oprócz Konkursu Wsadów planowane jest przywrócenie Konkursu Rzutów z Dystansu, który musi być przeprowadzony w sposób atrakcyjny dla kibiców.

Konkurs Wsadów z 2018 roku był moim pierwszym tego typu konkursem, za który brałem pełną odpowiedzialność. Nie obyło się bez problemów technicznych i kilku błędów, których możliwości wystąpienia nie przewidziałem. Dla kibiców przed telewizorami nie były one widoczne. Przy okazji kolejnego Konkursu Wsadów w 2019 roku kibice w hali muszą jednak słyszeć wszystko, co mówią komentatorzy telewizyjni i jury.

8. Nagrody dla zdobywcy Pucharu Polski

Spotkania Pucharu Polski stały na wysokim poziomie, a z ostatecznego triumfu cieszyli się koszykarze Polskiego Cukru Toruń. To pierwsze w historii tego typu trofeum wywalczone przez zespół z Torunia.

Zwycięzcy otrzymali wyjątkowy puchar, okolicznościowe medale, 50,000 złotych oraz telewizory marki Krüger&Matz. Finalistom przypadła patera, medale oraz wysokiej klasy słuchawki marki Krüger&Matz.

MVP Turnieju Finałowego – Karol Gruszecki – otrzymał specjalną statuetkę oraz zegarek marki Festina.

Kibice, dzięki SklepKoszykarza.pl. mogli wybrać pierwszą piątkę Turnieju Finałowego. W głosowaniu wzięło udział 1200 osób. Najlepsi zawodnicy otrzymali bony na zakupy o wartości 500 zł.

Wioleta Spychalska-Sztanga zaprojektowała wszystkie wręczane podczas Pucharu Polski statuetki. Wykonawcą projektu jest Andrzej Batorski ABarton.

9. Puchar Polski w mediach społecznościowych

Na kanale YouTube Energa Basket Ligi opublikowano łącznie 64 materiały wideo na temat Pucharu Polski, które oglądano łącznie ponad 80 tysięcy razy. Skrót Krüger&Matz Konkursu Wsadów obejrzano ponad 27 tysięcy razy. Podczas spotkań Turnieju Finałowego na fanpage’u Energa Basket Ligi na Facebooku odbywały się wejścia żywo – można było zobaczyć m.in. kilkanaście pierwszych minut meczów ćwierćfinałowych (z zaproszeniem do oglądania transmisji) oraz konkursy w przerwie. Te materiały odtworzono blisko 100 tysięcy razy.

Po zakończeniu turnieju, na wzór cotygodniowego zestawienia TOP10, przygotowany został film z dziesięcioma najlepszymi akcjami z Pucharu Polski.

10. Najważniejsi są ludzie

Brzmi jak ze sloganu kampanii wyborczej, ale tak jest. W przypadku imprez jak ta, za organizację odpowiada liga, która zleca wykonanie niektórych działań firmom zewnętrznym, ale tylko w niektórych przypadkach. Odpowiedzialność za organizację spoczywa jednak na lidze, a nie agencji zewnętrznej, która robi wszystko za nas.

Podkreślam to, ponieważ spotykam się czasem z taką opinią, że „organizacja takiego wydarzenia, to nie jest wielka rzecz, bo przecież agencja wszystko robi za was„. Nie robi. Owszem, mieliśmy wsparcie agencji zewnętrznej przy nowej formule ceremonii (podest i medale) oraz przy konkursie wsadów – stoliki, krzesła, tabliczki z punktami dla jury, czeki dla zwycięzców itd. oraz przy niektórych działaniach w hali. Firmy zewnętrzne to też catering w strefie VIP i Media, ochrona, sprzedaż biletów, ale to wszystko są usługi, które organizator musi na bieżąco kontrolować.

Inaczej jest w przypadku bardzo dużych wydarzeń sportowych jak Mistrzostwa Europy czy Świata itp. Tam jest specjalny komitet organizacyjny, planowanie prac trwa rok, a czasem dwa albo i trzy. Zaangażowane są dodatkowe środki finansowe, a ludzi pracujących przy takim wydarzeniu są setki.

W przypadku Pucharu Polski mówimy o ludziach z biura PLK oraz kilku (bezcennych) dodatkowo zaangażowanych osobach. Mam świadomość, że nie opisałem tu wszystkich zadań, które trzeba wykonać, aby taka impreza się udała. Nie wspomniałem o samej organizacji meczów (to też trzeba przecież ustalić, być i działać), planowaniu i obsłudze treningów, obsłudze VIPÓW, zorganizowanych grup kibiców, całej logistyce itp. itd.

* Jeśli uznasz, że nie opisałem jednego z ważnych Twoich zdaniem elementów, albo chciałbyś, abym któryś z powyższych opisał bardziej szczegółowo, to zostaw mi wiadomość w komentarzu. Odpowiem tam lub rozbuduję ten tekst.

Plansza na koniec materiałów wideo – sponsorzy i partnerzy:

zdjęcia: Andrzej Romański, Energa Basket Liga

Michał Pacuda – Public Relations i Marketing oraz praca w sporcie

Wspieraj PROBASKET

  • Robiąc zakupy wybierz oficjalny sklep adidas.pl
  • Albo sprawdź ofertę oficjalnego sklep Nike
  • Zarejestruj się i znajdź świetne promocje w sklepie Lounge by Zalando
  • Planujesz zakup NBA League Pass? Wybierz nasz link
  • Zobacz czy oficjalny sklep New Balance nie będzie miał dla Ciebie dobrej oferty
  • Jadąc na wakacje sprawdź ofertę polskich linii lotniczych LOT
  • Lub znajdź hotel za połowę ceny dzięki wyszukiwarce Triverna




  • Poprzedni artykułMichał Pacuda – Public Relations i Marketing oraz praca w sporcie
    Następny artykułNBA: Rodney Hood nie dogadał się z Cavs
    Michał Pacuda
    Założył PROBASKET w 2001 roku. Pisał o koszykówce w Dzienniku Metro i Onet.pl. Od 12 roku życia trenował kosza. Studiował w USA, gdzie grał z drużyną Junior College'u w mistrzostwach Stanów Zjednoczonych. Po powrocie do Polski przez cztery lata był trenerem na poziomie kadetów i juniorów. Skomentował ponad 100 meczów NBA i WNBA w Orange sport i Canal+ Sport oraz Igrzyska Olimpijskie w nSport HD. W latach 2013-2016 pełnił rolę rzecznika prasowego reprezentacji Polski koszykarzy. Był z kadrą na dwóch EuroBasketach - współtworzył projekt Kosz Kadra. Przez sześć lat w Polskiej Lidze Koszykówki wdrażał strategię komunikacji (WWW, video i Social Media). Jest specjalistą w dziedzinie Public Relations oraz Marketingu w sporcie. Obecnie prowadzi polskie biuro prasowe Jeremiego Sochana oraz odpowiada za kwestie marketingowe Sochana na Polskę.
    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments