W czerwcu 2015 roku Nike zapowiedziało współpracę z NBA od sezonu 2017/18. Nike i NBA zaprezentowali szczegóły współpracy i nową linię strojów – Statement Edition. Dostaliśmy od Nike pełen pakiet informacji. Zebraliśmy wszystko w całość. Zobaczcie co przygotowali.
Kolekcja Statement Edition nada wyjątkowego charakteru wielkim meczom i rywalizacji. Jej inspiracją jest pragnienie wygranej i charakter każdej z drużyn, który prezentują wchodząc na boisko. Stroje wyrażają ich nastawianie do gry i realizacji planów.
I tak na przykład w strojach Boston Celtics, Chicago Bulls i Cleveland Cavaliers wykorzystano czarny kolor jako podstawę całego uniformu. Dla zawodników tej drużyny kolor ten to poczucie siły. Choć stroje maja ten sam kolor bazowy, różnią się elementami charakterystycznymi dla danego zespołu. W strojach Bulls widzimy ukłon w stronę historii drużyny poprzez zastosowanie prążków na koszulce, z kolei Cavs pokazują również logo sponsora drużyny. Podobnie jest w przypadku oficjalnych strojów Milwaukee Bucks, gdzie zastosowano logo Buck w centralnym punkcie na przodzie koszulki. Z kolei w koszulkach takich zespołów jak Denver Nuggets i Philadelphia 76ers widać nawiązanie do ich dziedzictwa.
Najsilniejsze nawiązanie do kultury i dziedzictwa swojego rodzinnego miasta – Oakland, widać w strojach obecnego mistrza ligi NBA – Golden State Warriors. W nowym logo, pod napisem „The Town”, odwzorowano grafikę nawiązują do symbolu miasta – Drzewa Dębowego.
[ot-video][/ot-video]
Kolekcja Nike NBA Statement Edition będzie dostępna od 20 listopada. Wcześniej możesz zapoznać się z bardzo dużą jesienną wyprzedażą w oficjalnym sklepie Nike. Ponad 1500 produktów zostało przecenionych nawet o 40%!
Niesamowita technologia nowych strojów Nike NBA
Dwadzieścia lat temu, koszykówka była bardziej fizyczna. Były przytrzymania i chwyty. Gra była wolniejsza i bardziej metodyczna. Aż zasady gry się zmieniły. Pozwolono na obronę strefą oraz wyeliminowano możliwość dotykania gracza. Teraz gra stała się szybsza i płynniejsza. Zawodnicy dostosowali się stając się graczami wszechstronnymi, szybko podejmującymi decyzje.
– Ruchy graczy, pozycje na których grają – nawet ich budowa ciała – wszystko jest kompletnie inne, niż pięć czy dziesięć lat temu – mówi Kurt Parker, Nike VP of Apparel Design. – Dlatego chcieliśmy zmienić wygląd strojów oraz ich wytrzymałość.
Ten cel stał się najważniejszym już od momentu nawiązania współpracy z NBA w czerwcu 2015 roku. Projektanci Nike natychmiast rozpoczęli pracę nad nowymi strojami skupiając się na minimalizacji wszystkich elementów rozpraszających zawodnika oraz zapewnieniu graczom komfortu gry i łatwości poruszania się po parkiecie. Pomogło im w tym nie tylko dwadzieścia pięć lat doświadczenia ale również możliwość sprawdzenia rozwiązań przez najlepszych graczy świata w trakcie Igrzysk Olimpijskich w Rio. To właśnie tam gracze zadebiutowali w strojach Nike Vapor wykorzystujących technologie AeroSwift. Strój przygotowany na Rio był najbardziej zaawansowanym technologicznie strojem koszykarskim Nike. Do dziś.
– To był nasz punkt startowy – mówi Parker. – By przygotować się do gry NBA, musieliśmy ponownie przeanalizować każdy element strojów. Zmieniliśmy wszystko.
Inżynierowie oraz projektanci Nike analizowali trzy obszary: ruch, termoregulację oraz dopasowanie. Współpracujący z marką zewnętrzni eksperci zgromadzili dane, z których wynikało, że żaden ze sportowców nie rusza się tak szybko i tak szybko nie zmienia kierunku ruchu jak koszykarz. W trakcie meczu gracz przebiega średnio ponad 4 mile z najwyższą dla siebie prędkością przez ok. 1,6 sekundy. Zmienia kierunek biegu co 2 sekundy. Niektórzy z graczy skaczą aż 42 razy, ze średnim czasem wyskoku 0,16 sekundy. – Koszykówka to gra, która zmieniła się, jak żaden inny sport – mówi Parker. W ciągu zaledwie kilku sekund zawodnik potrafi zejść z ławki, biec sprintem by zrobić wyskok.
Chcąc stworzyć stroje, które poruszałyby się wraz z zawodnikiem, a także zdobyć informacje o temperaturze ciała, projektanci przeprowadzili różnorodne testy m.in.: próbowali ciągnąć za koszulki i rozrywać materia. Opracowali również mapę ciała, na której zaznaczono strefy największej potliwości, najczęstszego kontaktu oraz miejsc, gdzie koszykarz potrzebuje pełnego zakresu ruchów. – Już wcześniej tworzyliśmy mapy, ale po raz pierwszy powstała mapa ciała koszykarza – mówi Parker.
Projektanci nałożyli na siebie te trzy mapy, by stworzyć trójwymiarową koszulkę. W ten sposób dowiedzieli się m.in., że koszykarze najwięcej pocą się na klatce piersiowej i to często powstrzymuje ich przed efektywną grą. – Zauważcie, że zawodnicy zawsze starają się odkleić koszulki od piersi – LeBron robi tak cały czas – tłumaczy Parker. Zrozumieliśmy więc, że musimy znaleźć sposób na to, by koszulka odprowadzając pot nie przywierała do ciała lub nie rozciągała się.
Projektanci Nike współpracowali blisko z fabryką materiałów, mogli więc stworzyć specjalną strukturę z trójwymiarowymi strefami przepuszczającymi powietrze i umieścić w materiale małe węzły, które zapobiegają przyklejaniu się do skóry.
– Temperatura jest ważna – mówi NBA MVP Steve Nash. Jeśli materiał lepiej oddycha i lepiej wchłania pot jest ci ciepło – ale nie odczuwasz wysokiej temperatury w trakcie gry. Mapy pokazały w jaki sposób kontrolować temperaturę i wpłynęły jednocześnie na charakter koszulki. – Zwykle decydujące jest ostatnie 5 minut gry. Ostatnią rzeczą jakiej gracz potrzebuje w tym momencie, jest przejmowanie się swoją koszulki – mówi Parker.
Mapy pomogły również zmodyfikować stroje i lepiej dopasować je do ruchów ciała. Projektanci zaokrąglili tył koszulki wokół ramion oraz przesunęli na przód zwiększające wentylację rozcięcia – w ten sposób gracze będą mogli poruszać się swobodniej w trakcie zwrotów akcji. – Do tej pory gracze chcąc mieć większą swobodę ruchu brali zawsze stroje o rozmiar większe – mówi Parker. Mapy pozwoliły nam stworzyć najlżejsze w historii NBA stroje, idealnie dopasowane do ich potrzeb.
Nowe stroje były testowane przez kilka drużyn NBA (Jazz, Mavericks, Blazers) oraz kilku graczy. – Koszykarze ćwiczyli w nowych strojach i od razu dzielili się swoimi spostrzeżeniami z projektantami. Przekazywali informacje o tym jak szerokie maja być paski, jak powinny być wykończone rękawki, jak długie powinny być szorty etc. – mówi Parker. Testy powtarzane były wielokrotnie. Nike tworzyło kolejne wersje strojów, które sprawdzane były przez graczy. Proces ten pozwolił też na opracowanie projektu strojów pasujących do różnych sylwetek – na każdym graczu miały wyglądać wyjątkowo, jakby były stworzone specjalnie dla niego. – Ci sportowcy noszą niestandardowe rozmiary. Musieliśmy więc stworzyć krój, który pasowałby na KD, LeBrona i Isaiah Thomasa – mówi Parker.
Ważny był również styl. W lidze występują bowiem młodzi 19-letni gracze ale także 40-letni weterani i każdy z nich ma swój styl. – Okazało się, że starsi gracze woleli stroje większe i luźniejsze. Natomiast młodsi byli bardziej otwarci na skrócenie szortów i dopasowane koszulki.
Gracze chcieli również podkreślić swój emocjonalny związek z drużyną i koszykówką. – Kiedy stajesz się zawodowym koszykarzem i dostajesz do ligi, Kyrie nam dużo o tym mówił, masz wrażenie, że należysz do szczególnego bractwa. – mówi Parker. Oni są z tego dumni. To uczucie może pomóc być im jeszcze lepszym. – Kiedy wyglądają dobrze, czują się dobrze – grają dobrze. – mówi Parker.
Nowe stroje Nike NBA Association Edition oraz Icon Edition Uniforms dostępne będą od 29 września. Wcześniej możesz zapoznać się z bardzo dużą jesienną wyprzedażą w oficjalnym sklepie Nike. Ponad 1500 produktów zostało przecenionych nawet o 40%!
Nike prezentuje NikeConnect
We współpracy z NBA Nike przedstawiło przyszłość strojów stworzonych dla fanów – pierwszą koszulkę z dostępem do informacji o lidze.
Nowa koszulka Nike NBA Jersey połączona z aplikacją NikeConnect daje dostęp do informacji o ulubionych drużynach, graczach oraz ofert specjalnych. Dostępna od 29 września koszulka, to innowacyjne połączenie ubrania z nowoczesną technologią. Członkowie NikePlus oraz fani NBA zyskają dostep do wyjątkowych produktów, spersonalizowanej treści, produktów. A wszystko to przez logo NikeConnect znajdujące się na koszulce.
[ot-video][/ot-video]
Krok po kroku, jak działa Nike NBA Jersey z NikeConnect:
- Ściągnij aplikację NikeConnect dostępną dla systemów: iOS 11 oraz Android (iPhone 7 lub nowszy model, urządzenia Android z technologią NFC).
- Uruchom aplikację NikeConnect w swoim telefonie.
- Przyłóż telefon do naszywki znajdującej się na dole koszulki NBA Jersey. Pod logotypem NikeConnect umieszczony został specjalny czip NFC. Aplikacja uruchomi się automatycznie.
- Zaloguj się swoimi danymi z konta NikePlus. Pojawi się strona główna z Twoją koszulką. Teraz jesteś połączony. Kliknij, by dowiedzieć się więcej o drużynie, wybranych graczach, przeczytać przedmeczowe newsy. W dniu meczu kliknij, by otrzymać dostęp do wyjątkowych ofert.
- Po połączeniu zostaniesz automatycznie przeniesiony do zakładki „Team”. Pojawi się pasek główny z: odliczaniem czasu do meczu, wynikami częściowymi oraz finalnym wynikiem gry. Dodatkowo w tej sekcji pojawią się informacje o tym kiedy i gdzie gra Twoja drużyna oraz statystyki ulubionych graczy.
- Poniżej paska znajdują się aktualności: ciekawe newsy na temat drużyny, materiały video oraz GIF. Możesz kliknąć, by dowiedzieć się więcej lub kliknąć i przytrzymać, by podzielić się informacjami ze swoimi przyjaciółmi.
- Po lewej stronie znajduje się zakładka „Offers”. Kliknij jeśli chcesz zobaczyć aktualne oferty w dniu meczu. Poniżej pojawi się ikonka „Upcoming rewards” na kolejne dni meczowe.
- W zakładce „Offers” dostępne będą m.in. ekskluzywne produkty licencyjne, NBA 2K18 boosts, bilety na mecze, playlisty Spotify stworzone przez graczy (w Chinach NBA 2K18 oraz Spotify zastąpione zostaną przez 2K Online oraz QQ Music).
- Po prawej stronie znajduje się zakładka „Jersey”, w której znajdziesz historię aktywności oraz nagrody przypisane do Twojej koszulki.
Kolekcja Nike NBA Statement Edition będzie dostępna od 20 listopada. Wcześniej możesz zapoznać się z bardzo dużą jesienną wyprzedażą w oficjalnym sklepie Nike. Ponad 1500 produktów zostało przecenionych nawet o 40%!